Weet u hoe zwaar uw camper is en wat hij mag wegen? Bereken het gewicht van uw camper en voorkom boetes én onveilige situaties.
Op het kentekenbewijs van uw camper staan drie gewichten:
– Massa rijklaar.
– Technische maximummassa.
– Toegestane maximummassa.
Voor de massa rijklaar berekent de fabrikant het gewicht van de camper zelf, een reservewiel, gereedschappen, een bestuurder van 75 kg en een voor 90 procent gevulde brandstoftank (of gasreservoir).
De technische maximummassa is het gewicht dat de camper technisch aankan. Dit is het gewicht waarbij bijvoorbeeld de remmen nog optimaal zullen werken.
De toegestane maximummassa is het gewicht wat de camper volgens de wetgever maximaal mag hebben.
Heeft u rijbewijs B? Dan mag uw camper nooit meer dan 3.500 kilo wegen. Die 3.500 kilo is de toegestane maximummassa. Daarnaast mag uw camper nooit meer wegen dan de technische maximummassa. Bij de meeste moderne campers is dat zo’n 3.850 of 4.250 kg.
Met een rijbewijs B heeft u in dit geval niks met de technische maximummassa te maken, want u mag sowieso niet rijden met een zwaardere camper dan 3.500 kilo.
Met een C1-rijbewijs mag u rijden in u een camper tot maximaal 7.500 kg.
Wettelijk zijn er dus twee massa’s te onderscheiden:
– Maximum Technisch Toegestane Massa (MTTM) = In hoeverre de camper technisch beladen mag worden (afhankelijk van chassis): bij moderne campers is dat gemiddeld tussen de 850 of 4.250 kg.
– Maximum Wettelijk Toegestane Massa (MWTM) = In hoeverre de camper wettelijk beladen mag worden (afhankelijk van rijbewijs): maximaal 3.500 kg (rijbewijs B), 7.500 kg (rijbewijs C1).
U berekent het laadvermogen door de toegestane maximummassa af te trekken van de massa rijklaar.
Het gewicht van uw camper berekent u door de volgende dingen op te tellen:
– Belading.
– Gewicht van bestuurder en passagiers.
Ledig gewicht op kenteken (gewicht van de camper, reservewiel of bandenpech-hulpset, standaard boordgereedschap, 90% gevuld gasreservoir en 90% gevulde schoonwatertank).
Accessoires zoals luifels, fietsenrekken et cetera.
Het beste gaat u een keer naar een weegbrug met uw camper met bijrijder, gevulde tanks, fietsen, proviand en alle andere spullen die u altijd meeneemt.
U kunt het RDW vragen om het gewicht van uw camper aan te passen. Hier is vaak een keuring voor nodig.
Houd er rekening mee dat de technische maximum massa niet gemakkelijk te wijzigen is.
Via de site van de RDW leest u precies hoe u uw camper kunt laten opwaarderen.
Het is onverstandig om de weg op te gaan met een overbeladen camper. Als uw camper te zwaar is, loopt u het risico op:
– Boetes.
– Niet verder mogen rijden (waardoor u de camper moet laten staan).
Ongelukken.
– Uw verzekering keert bovendien mogelijk niet uit in het geval van schade of een ongeval.
De boetebedragen voor een te zware (of overbeladen) camper verschillen per land. Bovendien hangen de boetes af van hoe veel de overschrijding is (eigenlijk dus net als bij een boete voor te hard rijden).
Een indicatie van de boetes voor een overbeladen camper:
– Nederland: € 120 tot € 470.
– Frankrijk: € 135 tot € 750.
– Duitsland: € 10 tot € 235.
– Oostenrijk: € 90 tot € 5.000.
– België: € 110 tot 330.
U biedt uw camper aan via onze website door alle relevante gegevens van uw camper in te vullen. Wij nemen uw aanbod direct in behandeling en u krijgt binnen één werkdag een reactie!
Mocht uw vraagprijs enigszins overeenkomen met onze prijsindicatie dan komen wij de camper z.s.m. bezichtigen! Komt uw vraagprijs niet helemaal overeen, dan u ontvangt alsnog een passend voorstel.
Is de prijs onder voorbehoud van een bezichtiging akkoord? Dan garanderen wij een snelle bezichtiging door één van onze ervaren medewerkers. U weet dus direct al bij de eerste bezichtiging waar u aan toe bent!
Prijs akkoord? We sluiten meteen een koopovereenkomst en u ontvangt direct uw geld (betaling kan op verzoek contant of via een telefonische overboeking)! Uw camper zal na betaling binnen 5 werkdagen gehaald worden.