Met een goede verkoopovereenkomst loopt u geen risico als u uw camper verkoopt. We vertellen waar u op moet letten.
Een camper verkoopt u natuurlijk niet elke dag. U wilt daarom zeker weten dat u een goede deal sluit, dat u niks over het hoofd ziet en dat alle (juridische) zaken goed zijn afgedekt.
Een goede verkoopovereenkomst is daarom onmisbaar. Hierin leggen de koper en de verkoper alle gemaakte afspraken vast op papier, zodat niemand achteraf voor verrassingen komt te staan.
Om een antwoord te geven op die vraag, helpen we u met uitleg en een checklist. Doe er uw voordeel mee!
Een goede koopovereenkomst begint met een beschrijving van de koper en verkoper, zodat hier geen misverstand over kan bestaan. Leg dus altijd de persoonlijke gegevens van beide partijen vast en spreek af met welk document jullie elkaars identiteit controleren. Een kopie maken van elkaars paspoort is niet nodig, maar het nummer van elkaars identiteitsbewijs noteren is helemaal niet ongebruikelijk.
De koopovereenkomst bevat informatie over de camper, en wel zo verwoord dat er na afloop geen misverstand kan bestaan over welke camper er is (ver-)kocht. Dit doet u door tenminste éénmaal in het document de unieke gegevens te noemen, zoals het kenteken en de meldcode.
Wij raden altijd aan om alle relevante kenmerken van de camper in detail te beschrijven. Benoem daarom altijd zaken zoals de kleur, het model en type en de mee te leveren accessoires.
Sommige transacties worden met cash afgehandeld, anderen via een overschrijving. In beide gevallen wilt u duidelijk vastleggen wat de afspraak is. Laat daarom de koopovereenkomst duidelijkheid geven over of de betaling al is verricht; zo niet op welk moment de betaling op welke manier tot stand komt.
Onderdeel van het verkopen is natuurlijk de overdracht zelf: het moment waarop de camper wordt afgeleverd bij de koper. Uiteraard maakt u hier mondelinge afspraken over. Onze tip: leg ook deze afspraken schriftelijk vast, zodat er geen twijfel over kan ontstaan
Of u nou verkoopt aan een particulier of een bedrijf, in beide gevallen heeft de tegenpartij recht op een deugdelijk product, passend bij de overeengekomen prijs. In de wet is dit duidelijk geregeld: de koper heeft de plicht om de camper goed te inspecteren, de verkoper heeft de plicht om gebreken actief te melden.
Wie verstandig is, legt daarom gebreken – die aanwezig zijn op het moment van overdracht – schriftelijk vast. Hierdoor ontstaat er geen ruimte voor discussie achteraf, want de gebreken staan zwart-op-wit en zijn verwerkt in de afgesproken prijs.
Noteer ook altijd de kilometerstand, om reclamaties bij toekomstige gebreken te voorkomen. Bij een hogere kilometerstand mag de koper immers meer onderhoud verwachten dan bij een relatief jonge camper.
In zeldzame gevallen rust er een claim van een derde partij op de camper, bijvoorbeeld een hypotheek of beslag. Dit komt niet vaak voor, maar de mogelijkheid is genoeg om hier iets over in het koopcontract te willen noemen. Beschrijf daarom altijd of de camper vrij is van schulden (of verplichtingen van welke aard dan ook), waarmee u de verkoper vrijwaart tegen alle aanspraken.
Eigenlijk kunnen we hier heel duidelijk over zijn: sluit liever geen deal met ontbindende voorwaarden, zoals een voorbehoud voor financiering of de keuring. Dit zorgt in de praktijk namelijk vaak voor problemen en discussies.
Maar wil één van de twee partijen toch ontbindende voorwaarden opnemen, specificeer dan zoveel mogelijk vooraf. Schrijf bijvoorbeeld niet alleen dat de uitkomst van een keuring een ontbindende voorwaarde is, maar benoem óók om welke keuring het gaat, waar deze plaatsvindt en welke uitslag reden kan zijn voor een keuring.
Hetzelfde geldt voor de financiering: geef hierbij aan om welke lening het gaat, bij welke bank en hoe de koper moet aantonen dat de financiering niet rond te krijgen is.
Maar zoals gezegd: sluit liever geen deal met ontbindende voorwaarden. Wacht liever tot aan deze voorwaarden is voldaan: laat de keuring vóór de koop plaatsvinden, en wacht met de koop tot de financiering rond is. Dit kan veel problemen voorkomen.
Maak de koopovereenkomst altijd op in tweevoud en zorg dat beide exemplaren worden getekend door beide partijen. Maak bovendien een scan (of een foto) van uw exemplaar van het document en bewaar die goed, bijvoorbeeld in uw mailbox.
De volgende zaken zijn onmisbaar in de verkoopovereenkomst van een camper:
Gegevens verkoper:
Gegevens koper:
Gegevens camper:
Prijs:
Levering
Ondertekening
We kunnen ons voorstellen dat bovenstaande informatie best veel is. Dat klopt, zeker als u niet elke dag een koopcontract opstelt. Kan dat niet makkelijker? Ja, dat kan zeker.
Wij bieden u namelijk graag een alternatief voor het zelf verkopen van uw camper. Wij zijn een professionele koper van campers en doen u graag een goed bod. Wij werken met duidelijke koopovereenkomsten die aan alle wettelijke eisen voldoen en zorgen voor maximale duidelijkheid voor beide partijen.
Wilt u weten hoe dit eruit komt te zien? Lees dan meer over onze unieke service en laat ons een bod doen op uw camper via de knop hieronder.
U biedt uw camper aan via onze website door alle relevante gegevens van uw camper in te vullen. Wij nemen uw aanbod direct in behandeling en u krijgt binnen één werkdag een reactie!
Mocht uw vraagprijs enigszins overeenkomen met onze prijsindicatie dan komen wij de camper z.s.m. bezichtigen! Komt uw vraagprijs niet helemaal overeen, dan u ontvangt alsnog een passend voorstel.
Is de prijs onder voorbehoud van een bezichtiging akkoord? Dan garanderen wij een snelle bezichtiging door één van onze ervaren medewerkers. U weet dus direct al bij de eerste bezichtiging waar u aan toe bent!
Prijs akkoord? We sluiten meteen een koopovereenkomst en u ontvangt direct uw geld (betaling kan op verzoek contant of via een telefonische overboeking)! Uw camper zal na betaling binnen 5 werkdagen gehaald worden.